کتاب مطالعات اجتماعی - پایه هفتم
درس مطالعات اجتماعی با توجه به رویکرد کلی برنامهٔ درسی ملی مبنی بر فطرت گرایی توحیدی و اهتمام به شکوفایی آن، سعی میکند زمینههای تربیت فردی و اجتماعی نوجوانان را فراهم آورد. ازاینروی، هدف غایی این درس تربیت افرادی مؤمن، مسئول، توانمند و آگاه در زندگی فردی و اجتماعی، پای بند به اخلاق و ارزشهای دینی و علاقهمند به ایران و هویت فرهنگی تمدنی آن است. این درس پیوند نزدیکی با مهارتهای زندگی دارد.
دوره تحصیلی:
دوره اول آموزش متوسطه› پایه هفتم
سال تحصیلی: 97-98
نام کتاب: مطالعات اجتماعی پایۀ هفتم دورۀ اوّل متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
سال انتشار و نوبت چاپ: چاپ ششم 1397
مطالعات اجتماعی یک حوزهٔ مهم یادگیری است که از انسان و تعامل او با محیطهای گوناگون در زمانهای مختلف (حال، گذشته و آینده) و جنبههای گوناگون این تعامل (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیطی و…) بحث میکند. به همین دلیل، این حوزه، مفاهیم رشتههای متعدّد و مختلف چون تاریخ، جغرافیا، مدنی، اقتصاد، حقوق، مردمشناسی و نظایر آن را دربرمیگیرد.
در برنامهٔ درسی جدید مطالعات اجتماعی، بهمنظور سازماندهی تلفیقی محتوا، پنج حوزهٔ موضوعی انتخابشده است: 1- فضا و مکان 2- زمان، تداوم و تغییر 3- فرهنگ و هویت 4- نظام اجتماعی 5- منابع و فعالیتهای اقتصادی. هریک از این حوزهها ناظر به تعدادی از رشتههای مذکور است.
این کتاب شامل 12 فصل و 24 درس است که در هر فصل، دو یا چند حوزهٔ موضوعی و مفاهیم کلیدی مربوط به آنها با یکدیگر تلفیق شدهاند.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- فصل اول: حقوق و مسئولیتهای ما
- فصل دوم: قانون، قانون
- فصل سوم: مقابله با حوادث
- فصل چهارم: تولید، توزیع، مصرف
- فصل پنجم: محیط زندگی خود را بشناسیم
- فصل ششم: از زیستگاههای ایران حفاظت کنیم
- فصل هفتم: جمعیت و منابع
- فصل هشتم: گردشگری در ایران
- فصل نهم: سرزمین ما، کاوش در گذشتههای دور
- فصل دهم: شکلگیری امپراتوریهای بزرگ در ایران باستان
- فصل یازدهم: اوضاع اجتماعی – اقتصادی ایران باستان
- فصل دوازدهم: فرهنگ و تمدن در ایران باستان
درس مطالعات اجتماعی با توجه به رویکرد کلی برنامهٔ درسی ملی مبنی بر فطرت گرایی توحیدی و اهتمام به شکوفایی آن، سعی میکند زمینههای تربیت فردی و اجتماعی نوجوانان را فراهم آورد. ازاینروی، هدف غایی این درس تربیت افرادی مؤمن، مسئول، توانمند و آگاه در زندگی فردی و اجتماعی، پای بند به اخلاق و ارزشهای دینی و علاقهمند به ایران و هویت فرهنگی تمدنی آن است. این درس پیوند نزدیکی با مهارتهای زندگی دارد.